Räppi, snäppi vai äppi? – ammattikoulussa päihdeasioista ei kannata saarnata

13.01.2021

Katon sitä touhuu, seison koulun pihalla,

arvotaan dänkki kädes, kuka vetää vikana.

Lupasin mutsil, et amiksen mä lusin,

mä en tuu sil selittää, et elämäni kusin.

 

Oon nähny tarpeeks skidinä, ku faija dokaa

kuset, paskat alla ja mutsi himas huutaa.

Persvakoäijä, joka paskaelämänsä mokasi

sen shittii asennet, kun muita muijii pokasi.

 

Isäks ei pystyny, kysyi mikä kama kelpaa,

mä en kysy keltään, mitä mä oon velkaa.

Vedän hupun niskaa ja painun amiksee inee,

tosi raskas elämä on vitun paska klisee.

 

Kirjoitin nämä räpin sanat kuulemani perusteella. Tätä biisiä vetämässä olisin opiskelijoista nolo ja epäaito. Mutta. Seuraava ammattikoulun terveydenedistämisen tunti voisi alkaa jonkun nuoren artistin kanssa yhdessä. Vaihteeksi vaikkapa sellaisen tyypin, joka on streittari.

Olen siis viime ajat pohtinut, miten tietoa päihteiden käytöstä tai käyttämättömyydestä viedään ammattikouluihin. Tutkimusten ja tilastojen mukaan erityisesti nikotiinituotteita kuluu amiksen opiskelijoilla muita saman ikäisiä enemmän. Siksi asiaan tulisi pyrkiä vaikuttamaan. Olisiko oikea tapa snäpätä, tehdä TikTok-videoita vai suunnitella terveyspeli aiheesta?

Ammattikoulun tehtävä on valmistaa opiskelijaa tulevaan ammattiin. Siksi on tärkeää, että erityisesti tarkkuutta vaativia työsuorituksia ja tehtäviä ei tehdä päihtyneenä. Yhtä hyvin viikonlopun päihdeputki haittaa opiskelua, kun myöhemmin työpäivistä selviytymistä.

En toki halua saarnata päihdeasioista. Rajojen on oltava itsestään selvyys.

Ammattikouluaikana on opittava, milloin liika on liikaa. Sekin, että monen kohdalla ihan kaiken käytön on oltava pois kuvioista. Malli päihteiden käyttöön on voinut tulla myös kotoa. Osa on saanut kotona tarpeekseen vanhemman kännisekoilusta, eikä päihteidenkäyttötapahtumat opiskeluaikanakaan siksi kiinnosta. Toisten kotoa taas periytyy asiallinen tapa suhtautua käyttöön.

Päihteitä käytetään opiskelijoiden keskuudessa usein mielihyvän lisäämiseksi tai ahdistuksen lieventämiseksi. Siksi, koska kaveriporukka tai seurustelukumppanikin käyttää. Voidaan uskoa, että nikotiinituotteet ja/tai päihteidenkäyttö kuuluvat osaksi opiskelijoiden yhteisöllisyyttä, aikuistumista tai vaikkapa opiskelustressin lievittämistä.

On hyvä muistaa, että päihteiden käyttö on myös sekoitus politiikkaa, bisnestä ja perinteitä. Siitäkin syystä käyttö istuu sitkeästi opiskelijoiden keskuudessa. Viime vuosina toki yhä vähemmän ja jakaen nuoria niihin, jotka eivät juurikaan käytä päihteitä ja niihin, jotka käyttävät heidänkin edestään.

Ammattikoulussa tulee opiskella päihteittä

Iso osa ammattikoulussa opiskelevista kokee vertaispainetta terveydelle haitallisiin elintapavalintoihin liittyen. Yhtä arkista ja yleistä on tupakan ja nuuskan käyttö koulun tiloissa. Helposti myös kerrotaan, miten opiskelijaporukan järjestämän tapahtuman yhteydessä päihteiden käyttö on sallittua. Yhtä tähdellistä olisi informoida, että samassa tapahtumassa saa halutessaan olla käyttämättä päihteitä. Tukisiko nuorten terveysvalintoja parhaiten räppi, snäppi vai äppi?

 

Nää tyypit tankkaa päissään mitävälii mitävälii

Ne koisii aamut ohi ja lopult koulust hävii.

Silmät seisoo pääs ja skitsoo juttuu kaalis,

En tajuu sitä sekoiluu, siks mun amis on koht maalis.

 

Ankkuripaikalla

Jan Holmberg

Pt. tuntiopettaja, ANKKURI-asiantuntija